Eerste dag van het elektrisch varen | Zaterdag 25 augustus | Wijdemeren

Van 11:00 tot 16:00 bent u van harte welkom in de Porseleinhaven in Oud-Loosdrecht. Niet alleen kunt u een gratis rondvaart maken op de Loosdrechtse Plassen in een van de aanwezige elektrische sloepen, ook zijn er e-bikes en elektrische scooters die u voor een proefritje kunt gebruiken.

Programma
10:00 - 11:00 Opbouw
11:00 - 12:00 Opening
12:00 - 15:00 Rondvaarten met diverse elektrische boten waaronder Zero
13:00 Demonstratie van elektrische draagvleugelboot
15:00 - 16:00 Afsluiting
Ook wij zullen deelnemen aan dit evenement en zullen speciaal voor deze gelegendheid de Zero naar de Wijdemeren brengen.
Bent u geïnteresseerd in elektrisch varen of wilt u genieten van een rondvaart op de prachtige Loosdrechtse Plassen? Kom dan op zaterdag 25 augustus naar de Porseleinhaven!

Olivier | Amsterdam Jachtbouw

UPDATE:
De dag van het elektrisch varen is ondanks het regenachtige weer een daverend succes geweest. Vele belangstellenden zijn komen kijken naar de boten en hebben zich laten informeren over de mogelijkheden van het elektrisch varen. Wij willen iedereen bedanken die dit evenement mogelijk heeft gemaakt maar met name Dennis Kok van Sloep Uitje Loosdrecht voor de fantastische organisatie.





Amsterdam, 22 juni 2018

Finsulate product van het jaar en ook uiterst geschikt voor snel varende boten.

Het bedrijf Finsulate waar wij veel mee samenwerken is de winnaar geworden van het Hiswa Product van het jaar 2018 en daar zijn wij enorm trots op. De afgelopen maanden bemerken wij, hoogstwaarschijnlijk ook hierdoor, dat wij veel vragen krijgen over Finsulate. Een veel voorkomende vraag is of Finsulate ook onder snelvarende boten kan worden aangebracht. Het antwoord hierop is; Ja! Hieronder kunt u teruglezen wat Finsulate zelf over haar Speed Wrap zegt.

Finsulate Speed Wrap

Voor een deel van de jachten is niet brandstofbesparing maar met name de topsnelheid van belang. Vaak gehoord is dat bij normale antifoulingverven de snelheid in de loop van het seizoen omlaag gaat en daarmee het vaargenot afneemt. Voor deze jachten hebben we de Finsulate Speed Wrap ontwikkeld. Deze is geoptimaliseerd voor de vaarprestaties. Voor zoet water is deze in het algemeen afdoende om volledig aangroeiwerend te zijn, voor zout water moet soms een snelle schoonmaak worden gedaan met een borstel. Aangroei zit nooit echt vast doordat de haartjes de romp isoleren.

Wanneer u interesse heeft in Finsulate neem dan even contact met ons op, wij sturen u graag een geheel vrijblijvende offerte en beantwoorden waar nodig al uw vragen.





Amsterdam, 20 februari 2018

Amsterdam Jachtbouw in het vakblad Jachtbouw Nederland | Een prachtig artikel over het bedrijf.

Het is alweer eventjes geleden maar onlangs is er een artikel verschenen in het vakblad; Jachtbouw Nederland over Amsterdam Jachtbouw. Wij vinden het een ontzettend leuk artikel geworden waaruit goed naar voren komt waar wij voor staan en wat wij doen. In het artikel wordt ook uitgebreid ingegaan op de eerste van een reeks elektrische sloepen die wij hebben herbouwd. De Zero. Wij vonden het heel erg leuk dit artikel te lezen en wij hopen dat u er ook veel plezier aan zult beleven.

Veel leesplezier!

Olivier Venema | Amsterdam Jachtbouw

Lees het artikel hier in uw browser.





Amsterdam, 15 februari 2018

Finsulate is genomineerd voor HISWA product van het jaar 2018

Finsulate is door HISWA genomineerd voor "product van het jaar 2018". Bij de opening van de beurs op 7 maart is de bekendmaking van de Winnaar. Wij hebben al het vertrouwen dat Finsulate zal winnen! Voor meer informatie over het product kunt u contact opnemen met ons, met Finsulate of u kunt de stand bezoeken op de HISWA Innovation Lab in Hal 6 van 07-03-18 / 11-03-18









Amsterdam, 23 november 2017

Winterstalling bij SLOEPzzz | De stalling is bijna vol!

De intocht van de goedheiligman is achter de rug. De eerste koude nachten zijn een feit en voor de prachtige zon hoeft u het ook al niet te doen. Het is spijtig maar het vaarseizoen van 2017 zit erop, het is nu echt gedaan. Gelukkig hoeft u geen zorgen te hebben over uw boot of sloep. Menno van SLOEPzzz heeft nog een paar plekjes vrij in zijn stalling en neemt graag uw boot onder zijn hoede. Als u nog geen stallingsplek heeft geregeld, neem dan snel contact met SLOEPzzz en dan regelt Menno (met een klein beetje hulp van mij) de rest!

Hopelijk tot ziens,

Olivier Venema | Amsterdam Jachtbouw





Amsterdam, 11 november 2017

Elektrisch varen | Geluidloos, duurzaam en klaar voor de toekomst.

Elektrisch varen wordt door vele gezien als de toekomst en wij vinden dat fantastisch. Uiteraard zien wij dat de investeringen die hiermee gepaard gaan niet gering zijn maar de voordelen die elektrisch varen met zich mee brengt zijn overweldigend. Momenteel is het nog niet geheel duidelijk wanneer de gemeente Amsterdam de grachtengordel op slot gaat gooien voor verbrandingsmotoren maar dat het gaat gebeuren staat als een paal boven water. Voordat dat moment is aangebroken kunt u al genieten van het elektrisch varen. Het genot van een boot voortgestuwd door een elektromotor wordt versterkt door de volgende eigenschappen:

  • Stil, op het klotsen van het water na hoort u helemaal niets.
  • Geurloos, Geen dieselwalmen meer. Een elektromotor heeft geen enkele uitstoot.
  • Betrouwbaar, in tegenstelling tot een dieselmotor bevat een elektromotor maar 2 bewegende delen.
  • Nagenoeg onderhoudsvrij, geen olie en onderhoud.
  • Goedkoop varen, elektrisch varen is 10 keer goedkoper dan varen op diesel.
  • Hufterproof, de elektromotor gaat bewezen langer mee dan een verbrandingsmotor.
  • Besparing van 60% op de binnenhavengelden in Amsterdam
  • In sommige regio’s komt u in aanmerking voor subsidie
Wij hopen ook dat u overweegt om elektrisch te gaan varen. Of dit nu gaat om het ombouwen van uw huidige boot of voor de aanschaf van een nieuwe, wij willen graag dat u wat basiskennis op zak heeft met betrekking tot de verschillende soorten (elektro)motoren en de beschikbare soorten accu’s zodat u een toekomstbestendige keuze kunt maken wanneer het moment daarvoor is aangebroken. In het overzicht hieronder proberen wij u een korte beschrijving te geven van de beschikbare keuzen en de voor -en nadelen van alle opties.


Meer




Amsterdam, 3 november 2017

De winter komt eraan! Waar moet u op letten?

De winter staat weer voor de deur en dat is spijtig voor de bootjesliefhebbers onder ons. Het arriveren van de winter betekend ook dat de zorgen om de boot komen. Om echt geheel zonder zorgen de winter door te komen adviseren wij uw boot te stallen in een overdekte winterstalling. Wij informeren u hier graag over.
Voor de echte liefhebber die het hele jaar door wilt varen of om andere redenen de boot in het water laat liggen is het belangrijk dat de boot winterklaar gemaakt wordt. Om u hierbij te helpen heeft de ANWB hier een handige checklist voor gemaakt. U kunt deze hieronder terugvinden of op de site van de ANWB.

Motor

  • Motorolie verversen
  • Oliefilter en brandstoffilter vernieuwen
  • Waterafscheider aftappen
  • Oliepeil keerkoppeling controleren
  • Olie keerkoppeling eventueel verversen
  • Wierfilter reinigen
  • Koelwaterpomp-impeller controleren en evt. vervangen
  • Beluchter koelsysteem controleren

 

  • Anodes in buitenboordkoeling controleren en evt. vervangen
  • Koelvloeistof indirecte koeling controleren
  • Slangen controleren op lekkage
  • V-snaren op spanning brengen en zo nodig vervangen
  • Klepspeling meten
  • Schroefasafdichting controleren
  • Motorhendel smeren
  • Motorbedieningskabels controleren

Techniek

  • Olie hydraulisch stuurwerk bijvullen
  • Stuurwerk: kettingen en kwadrant controleren
  • Accu's controleren en evt. afvullen met demi water
  • Gasinstallatie lekcontrole
  • Gasslangen vervangen indien ouder dan drie jaar
  • Gasbun afvoer vrijmaken

 

  • Thermische beveiliging kooktoestel testen
  • Schoepenwiel log schoonmaken
  • Drinkwatertanks schoonmaken
  • Drinkwaterleidingen doorspoelen
  • Toiletpomp smeren
  • Toilet winterklaar maken

Onderwaterschip

  • Losse verf en roest verwijderen
  • Contoleren op osmose, putcorrosie
  • Antifouling aanbrengen (voorjaar)
  • Anodes controleren en evt. vervangen
  • Huiddoorvoeren schoonmaken
  • Afsluiters invetten via huiddoorvoer
  • Schroefasspeling controleren

 

  • Schroef inspecteren op beschadigingen
  • Speling roer controleren
  • Standpijpen controleren (motorboot)
  • Boeg- en hekschroef schoonmaken
  • Kielbevestiging controleren (zeilboot)
  • Toilet winterklaar maken

Romp & Dek

  • Zodra uit water: romp schoonspuiten
  • Bruingele aanslag verwijderen
  • Gelcoat repareren indien nodig
  • Verfwerk controleren en bijwerken
  • In de was zetten
  • Beslag, luiken en ramen controleren

 

  • Rubbers dekluiken invetten
  • Reling controleren
  • Teakdek naden inspecteren en eventueel vervangen
  • (Teak)dek schoonmaken
  • Eventueel teak in de olie zetten

Uitrusting

  • Scheepsdocumenten controleren
  • Meerlijnen controleren
  • Stootwillen schoonmaken en oppompen
  • Ankerbak schoonmaken
  • Anker en sluitingen controleren
  • Ankerlijn en ketting controleren
  • Ankerlier schoonmaken en smeren
  • Bilgepomp(en) controleren
  • Reddingvlot inspecteren/laten keuren
  • Reddingvesten controleren/laten keuren
  • Brandblussers controleren/laten keuren

 

  • Noodvuurwerk; datum controleren en aanvullen
  • Kaarten en almanakken updaten
  • Plotter: elektronische kaart updaten
  • Bijboot controleren op lekkage en plakken
  • Servicebeurt voor buitenboordmotor
  • Zeilmes schoonmaken en invetten
  • Batterijen zaklampen verwijderen
  • EHBO-kist aanvullen
  • Voorraad schroeven en bouten aanvullen
  • Boordgereedschapskist nalopen
  • Voorraad splitpennen e.d. aanvullen (zeilboot)

Tuigage

  • Verstaging controleren
  • Spanners, ogen en terminals controleren
  • Splitpennen en bevestigingen controleren
  • Mast controleren op beschadigingen en deuken
  • Zalingen controleren op beschadigingen
  • Bevestiging beslag controleren
  • Mastspoor inwendig schoonmaken

 

  • Blokken en schijven schoonmaken
  • Valstoppers schoonmaken
  • Lieren schoonmaken en smeren
  • Rolreefinstallatie schoonmaken en smeren
  • Fokroller onderhouden
  • Zeilen en naden controleren op slijtage
  • Lopend want controleren en zo nodig vervangen


Als u hulp nodig hebt bij het winterklaar maken van uw boot dan helpen wij u graag! Neem contact met ons op om uw wensen te bespreken. Wanneer u graag uw boot overdekt wilt stallen dan brengen wij u graag in contact met Menno van der Zwaag van Sloepzzz.

Olivier Venema | Amsterdam Jachtbouw




Amsterdam, 31 augustus 2017

Finsulate en Amsterdam Jachtbouw bundelen krachten om gif uit de Amsterdamse grachten te weren

Het Noord-Hollandse bedrijf Finsulate heeft een zelfklevend folie ontwikkeld waardoor algen en mosselen niet aangroeien op scheepswanden. Na succesvolle applicaties in de beroepsvaart wereldwijd is in 2017 is de zogenaamde antifouling wrap op diverse boten in Amsterdam uitgetest en op basis hiervan ziet Finsulate verdere groeimogelijkheden in Amsterdam. Amsterdam Jachtbouw timmert aan de weg met het verduurzamen van de Amsterdamse (sloepen)vloot, onder andere door ombouw naar elektrische aandrijving. De duurzame insteek van beide bedrijven vormt de perfecte basis om samen Finsulate verder te introduceren in Amsterdam en zo de traditionele giftige antifoulingverven langzaam uit te faseren. Algen, mosselen en zeepokken hechten zich graag aan de wand van schepen. Het gevolg is dat de schepen meer weerstand krijgen en meer brandstof nodig hebben om te varen. De traditionele manier om de aangroei tegen te gaan is een giftige verf. Deze verf moet om de een à twee jaar vervangen worden. Zowel bij het aanbrengen als tijdens het varen laten deze verven gifstoffen, waaronder oplosmiddelen en zware metalen, vrij in de lucht en in het water. Zo komt jaarlijks 58 duizend ton verf in zee terecht, aldus Finsulate.

‘Dat moet toch anders kunnen’, zo dacht Rik Breur van Finsulate. Hij bedacht een duurzamere oplossing in de vorm van een zelfklevend folie voor op de scheepsromp, met fijne nylon haartjes erop. Die nauwkeurig geplaatste stekels maken het voor de mosselen en andere flora en fauna lastig om te hechten aan de scheepswand. Vergelijk het met de stekels van een zeeëgel of de doorns van een roos, haartjes worden op allerlei plaatsen in de natuur gevonden als afweermechanisme.

Het folie is dit jaar op diverse typen pleziervaart uitgetest, op zeilboten van 7 tot 30 meter lang en op sloepen en snelvarende ribs tot 40 knopen snelheid. Het heeft als grote voordeel niet alleen dat het geen gif in het water verspreidt, het werkt ook langer dan de traditionele verven. Finsulate verwacht voor de pleziervaart een levensduur van vijf tot tien jaar. De eerste pleziervaartuigen liggen inmiddels vier jaar in het water. Het scheelt de eigenaren dus de jaarlijkse zorg voor onderhoud. De iets hogere kosten worden hierdoor eenvoudig terugverdiend.

Door de samenwerking tussen Finsulate en Amsterdam Jachtbouw is het voor particulieren in Amsterdam nu eenvoudig om het onderhoud binnen de stad uit te laten voeren. De locatie van Amsterdam Jachtbouw is goed bereikbaar en biedt voldoende ruimte voor groei. Hiermee is er voor scheepseigenaren in Amsterdam feitelijk geen reden meer om niet duurzaam van de grachten te genieten.





Amsterdam, 30 augustus 2017

Amsterdam Jachtbouw lanceert haar nieuwe website

Met gepaste trots heeft Amsterdam Jachtbouw vandaag een nieuwe website gelanceerd. Ook al vonden we de oude site al erg mooi, qua functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid bleef deze erg achter. De nieuwe site is volledig responsive wat wilt zeggen dat deze op elk scherm even mooi wordt weergegeven. Ook hebben wij veel meer vrijheid om foto's te plaatsen en nieuwsberichten zoals deze te schrijven om u op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen binnen Amsterdam Jachtbouw en daarbuiten. Wij hopen dat u de website net zo mooi vind als wij en wij nodigen u van harte uit om deze pagina vaak te bezoeken voor het laatste nieuws.

Met hartelijke groet,

Olivier Venema | Amsterdam Jachtbouw